Школа молодого вчителя
Мета роботи школи молодого вчителя:
* створювати умови для якісного освітньо-кваліфікаційного забезпечення навчально - виховного процесу;
* здійснювати керівництво діяльності педагогічних працівників;
* створювати умови для становлення педагогічної майстерності, безперервного вдосконалення фахової освіти і кваліфікації, підвищення педагогічної компетенції.
Пам'ятка для наставника
- Разом із стажистом глибоко проаналізуй навчальні плани і пояснювальні записки до них.
- Допомагай стажисту скласти календарно-тематичний план, звернувши особливу увагу на підбір матеріалу для систематичного повторення, практичних і лабораторних робіт, екскурсій.
- Допомагай у підготовці до уроків, особливо перших уроків, першої зустрічі з учнями. Найбільш важкі теми розробляй разом із стажистом. У своєму класі намагайся вивчати складний матеріал з випередженням на 2—3 уроки, щоб дати стажисту можливість навчитися методиці розкриття найбільших складних тем.
- Допомагай стажисту у веденні тематичного обліку знань, проведенні залікових уроків.
- Разом підбирайте і готуйте дидактичний матеріал, наочні посібники, тексти задач, вправ, контрольних, самостійних, залікових робіт.
- Відвідуй уроки стажиста з наступним їх детальним аналізом, запрошуй його на свої уроки, разом їх обговорюйте.
- Допомагай у підборі літератури для самоосвіти.
- Ділися досвідом шляхом доброзичливого показу зразків роботи.
- Допомагай своєчасно, з терпінням, наполегливо. Ніколи не забувай відмічати позитивне в роботі стажиста.
- Вчи не копіювати, не сподіватися на готові розробки, а виявляти власний педагогічний почерк.
Поради досвідчених колег молодому вчителю
- Перед уроком перевірте, чи все потрібне на місці, чи немає непотрібних предметів біля дошки, чи чисто в класі.
- Раціонально використовуйте кожну хвилину уроку.
- Не використовуйте багато часу для перевірки домашнього завдання. Використовуйте різні форми перевірки. Вводьте систему взаємоперевірки.
- Поясніть учням мету, завдання уроку.
- Коли пояснюєте новий матеріал, намагайтеся вичленити проблеми, пропонуйте учням вирішувати їх самостійно.
- Не спішіть виправляти помилку учня, краще, якщо її виправлять однокласники.
- Намагайтеся організувати самостійну роботу учнів на уроці.
- На уроці кожен учень має бути на виду, до кожного шукайте індивідуальний підхід.
- При використанні технічних засобів навчання, комп'ютерної техніки, наочності не марнуйте час, намагайтеся використовувати засоби навчання ефективно.
- Під час організації самостійної роботи, гри, усних відповідей не квапте учнів.
- Використовуйте всі наявні можливості для реалізації принципів інноваційних технологій.
- Звертайте увагу на виховні аспекти уроку.
- Домашнє завдання потрібно давати з поясненням, до дзвоника. Не затримуйте учнів після дзвоника. Проводьте фізхвилинку.
- Пам'ятайте: кожний урок не повинен бути схожий на попередній.
Рекомендації з підготовки молодого вчителя до уроку
- Вчитайся у розділ програми, який потрібно вивчити на даному уроці, а в деяких випадках — і в пояснювальну записку до програми.
- Вивчи матеріал цього розділу, питання, теми.
- Сформуй задум уроку, дай відповідь на питання, щоб ти хотів досягнути в результаті його проведення, сформулюй мету уроку.
- Уяви колектив даного класу, уявно намалюй конкретних учнів. Уяви психологію цих учнів, використовуючи мистецтво педагогічного перевтілення, намагайся накреслити їхні дії на шляху до досягнення мети.
- Вибери з усього арсеналу методичних прийомів найоптимальніші для даного матеріалу і для даних учнів.
- Зістав вибрані прийоми зі своїми можливостями, змоделюй свої дії на даному уроці.
- Продумай структуру уроку і зафіксуй все знайдене в плані-конспекті.
- Підготуй наочні посібники, не забудь підготувати і перевірити справність ТЗН.
- Повтори вузлові елементи плану, продумай непередбачені обставини.
- Спитай себе : «Ти готовий до уроку ?»
Пам'ятка наставнику для аналізу уроку молодого вчителя
- Чи зацікавив вас урок?
- Чи забезпечується цілеспрямована розумова діяльність учнів?
- Чи дотримується вчитель педагогічного такту?
- Як створюються ситуації для глибокого сприймання матеріалу, емоційних переживань учнів?
- Як здійснюється контакт з класом та окремими учнями, тобто як налагоджено зворотній зв'язок?
- Наскільки ефективно організовано самостійну роботу учнів, як учитель озброює їх навичками самоосвіти, самоконтролю?
- Що на уроці найбільше вдалося вчителеві?
- Які заходи виховного характеру було здійснено?
- Як формувалася на уроці свідома робоча дисципліна?
- Що не вдалося? Чому? Як працювати над усуненням недоліків?